10 מי יודע • 18 מי יודע

    דוד גדנקן No Comments on 10 מי יודע • 18 מי יודע
    21:05
    15.05.24
    אבי מימרן No Comments on אלוף במיל' רון-טל נגד דברי גלנט: "זה מחליש אותנו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכל יום חול אנו מתפללים שלוש פעמים את תפילת העמידה המכונה גם שמונה עשרה. התפילה נחשבת כפסגת התפילה וחשיבותה רבה מאוד. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על תפילה חשובה זו ומשמעותה.

    א. תפילת שמונה עשרה הינה התפילה העיקרית בסדרי התפילות של ימי חול, שחרית מנחה וערבית, התפילה נקראית גם תפילת העמידה.

    ב. שם התפילה נקרא ונקבע כי במקורה הראשוני הייתה מורכבת מח"י ברכות. בתקופה מאוחרת יותר נוספה לה ברכת המינים על ידי שמואל הקטן אולם שם התפילה לא השתנה.

    ג. אנשי כנסת גדולה התקינו את תפילת שמונה עשרה. הגמרא (מגילה יז) אומרת כי מאה ועשרים זקנים ובהם כמה נביאים תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר. בהמשך מסבירה הגמרא באריכות מדוע סדר הברכות הוא כפי שאנו מכירים.

    ד. לאחר חורבן בית המקדש השני, נערכה התפילה מחדש כנאמר בגמרא, במסכת מגילה (דף י"ז) "תפילה מנא לן? (דהיינו אין משנים הסדר) דתניא שמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה.

    ה. הגמרא במסכת ברכות (דף כ"ח) דנה בפלוגתא על כמות הברכות שבתפילת שמונה עשרה. רבן גמליאל אומר: בכל יום ויום מתפלל אדם שמונה עשרה, רבי יהושע אומר מעין שמונה עשרה. רבי עקיבא אומר אם שגורה תפילתו בפיו – מתפלל שמונה עשרה ואם לא מעין שמונה עשרה.

    ו. בהמשך הגמרא שואלת שמונה עשרה כנגד מי? אמר רבי חלל בריה דרבי שמואל בר נחמני כנגד שמונה עשרה אזכרות שאמר דוד במזמור "הבו לה' בני אלים", רב יוסף אמר כנגד שמונה עשרה אזכרות שבקריאת שמע ורבי תנחום אמר כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה.

    ז. רבן גמליאל לאחר שנקבע הסדר של תפילת שמונה עשרה שאל חכמים כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת המינים? עמד שמואל הקטן ותיקנה. ברכת המינים הייתה מכוונת, כנראה, כנגד הנוצרים הראשונים.

    ח. 19 הברכות מהן מורכבת תפילת שמונה עשרה מחולקות לשלוש קטגוריות: ברכות השבח – שבח לקב"ה כהקדמה לתפילה , ברכת האבות , הגבורות וקדושת ה'. ברכות הבקשה – 13 ברכות ,החל מחונן הדעת , התשובה והסליחה , הגאולה, הרפואה וכו' וכו' ועד ברכת שומע תפילה. ברכות ההודאה – מטרתן הודאה לה' יתברך על מעשיו . ברכת העבודה, ברכת ההודאה, וברכת שים שלום.
    ישנם מועדים בהם אנו מוסיפים תפילה לטקסט הקבוע והיא בימי צום וח"ו הבקשה בימי בצורת על הגשמים.

    ט. האם שמתם לב כי כל הברכות בתפילת שמונה עשרה נאמרות ברבים ( ולא ביחיד) והסיבה הינה שהן ברכות של כלל עם ישראל.

    י. שלושה מועדים לתפילת שמונה עשרה, שחרית, מנחה וערבית. קיים נושא ייחודי לדיון הלכתי ואשמח אם הקוראים יאירו את עינינו) בשחרית ומנחה קיימת חזרת הש"צ ובקול רם וסיבותיה ידועות. לא כך היא בתפילת ערבית ומדוע ?



    0 תגובות